Het belang van klanttevredenheid voor makelaars

Gepost door Ignace op 2021-03-12 13:35:17 +0100 in marktinzichten

Illustratie

Smooved ondersteunt makelaars in het verbeteren van klanttevredenheid en het opbouwen van lange(re)-termijn-relaties. Indien je als makelaar je service stopt na het sluiten van je deal, mis je 50% van je potentieel nieuwe klanten. Waarom klanttevredenheid essentiëler is in de makelaardij dan in eender welke andere sector leggen we je hier onder uit.

65% raadpleegt slechts één makelaar op basis van mond-aan-mondreclame

2 op de 3 mensen gaat in zee met de eerste makelaar die ze raadplegen. Het is zelfs zo dat slechts 10% van de mensen meer dan twee makelaars aanspreekt alvorens een keuze te maken. Je wil dus zeker de eerste makelaar zijn waar een verkoper aan denkt, en dit word je door de tevredenheid van je klanten nooit uit het oog te verliezen. Een tevreden klant gaat positief over jou praten tegen zijn vriendenkring, waardoor je ook bij deze mensen top of mind wordt zodra ze hun woning wensen te verkopen of op zoek gaan naar een nieuwe woning om te kopen.

Bovendien gebeuren de helft van alle verhuizen in Vlaanderen binnen een straal van 4 kilometer van de huidige woning. Mensen kopen en verkopen dus pal in jouw werkingsgebied. Tevreden kopers vandaag, zullen later als eerste bij jou komen aankloppen bij het opnieuw verkopen van hun woning. Verhuizen doen Belgen immers gemiddeld om de 10 jaar.

Maak van jouw tevreden klanten actieve ambassadeurs

Het is cruciaal dat je jouw klanten een reden geeft om over jouw diensten te willen praten. Tevreden klanten zijn tof, maar enkel de supertevreden klanten gaan jou ook aanraden bij vrienden of familie. Hiervoor moeten zij jouw diensten wel minstens een 9 op 10 geven. Maar hoe creëer je deze supertevreden klanten? Is het snel closen van een deal dan niet genoeg?

Jammer genoeg is het antwoord hierop negatief. Onderzoek toont immers aan dat er meer nodig is dan een vlotte verkoop om van jouw klanten ambassadeurs te maken. Bij elke transactie neemt de klanttevredenheid een serieuze dip in de weken na het afronden van de deal. Dit is wat wij de post-saledip noemen.

Je kan deze dip vermijden door je klanten te ontzorgen in wat hen stress bezorgt na de deal en jouw dienstverlening te laten voortduren. Zo geef je hen een extra reden om over jouw dienstverlening te willen praten. Hoe minder stress, hoe meer ambassadeurs je creëert.

Voor 31% van de mensen is de administratie die bij een verhuis komt kijken één van de belangrijkste stressfactoren bij het (ver)kopen en (ver)huren van een woning. En het is precies hierbij dat Smooved jou het verschil doet maken.

Post sales dip

Geef jouw klanten een trigger om over jouw zaak te praten

Winnen als makelaar doe je door ervoor te zorgen dat verkopers uit jouw omgeving als eerste naar jou komen. Vanaf dat moment ben je al meer dan half gewonnen. Met Smooved heb je een betrouwbare partner om exact dat te doen. Door jouw klanten te ontzorgen vermijd je de post-sales-dip na de transactie. En de roem en glorie? Die strijk je zelf op.

Hoe zorgt Smooved ervoor dat deze roem glorie maximaal op jou afstraalt?

  • Co-branding : jouw service Dankzij de co-branding is Smooved een verlengstuk van jouw zaak. De mond-aan-mondreclame die gecreëerd wordt is dus voor jou en niet voor een externe partner.
  • Geen extra werk voor jou of jouw mensen. Integendeel: dankzij Smooved zal je zelfs minder werk hebben. Bovendien kan je alle controle zelf behouden.
  • Extra inkomsten. Je betaalt als makelaar namelijk niets voor onze service. Je kan er zelfs nog aan verdienen!

Test jouw kennis over klanttevredenheid in de makelaardij.

Experts

Wil je meer weten?

Boek een meeting met één van onze experts!

Boek meeting