Hoe je als makelaar meer mandaten haalt met Google My Business
Gepost door Jona op 2022-03-30 12:32:00 +0200 in marktinzichten
Op een professionele manier online aanwezig zijn is onoverkomelijk voor de moderne makelaar. Maar het heeft weinig zin als potentiële klanten je niet kunnen vinden. Een krachtige tool om hier komaf mee te maken is Google My Business. Het is gratis, makkelijk op te zetten en het brengt je naar de top van alle relevante zoekresultaten. Bij Smooved doen we er nog een schepje bovenop: Smooved reviews zijn nu ook bij Google Search resultaten terug te vinden én te zien op de Google My Business kaart van jouw bedrijf.
Sounds great! Maar hoe werkt Google My Business, hoe zet je het op en hoe optimaliseer je het voor jou als makelaar?
Google My What?
Google is synoniem geworden voor iets opzoeken op het internet. We hebben er zelfs een werkwoord van gemaakt. Maar achter die enorme zoekmachine zitten een hele hoop radertjes, die moeten zorgen voor het beste zoekresultaat. Als het om zoekopdrachten naar een bepaalde service gaat, dan schiet Google My Business in actie. Wanneer iemand zoekt naar een professional in zijn buurt (bijvoorbeeld “makelaars in Brussel”) dan komen de bedrijven met een My Business-pagina gegarandeerd bovenaan de zoekresultaten te staan. Dit is omdat Google van die bedrijven zeker weet dat ze relevant zijn voor de zoeker. Ook Google Maps maakt op een vergelijkbare manier gebruik van Google My Business. Het opzetten van zo’n pagina geeft jou als makelaar dus een sterk voordeel tegenover je concullega’s zonder My Business. Mits de juiste instellingen, kan het een enorme impact hebben op de zichtbaarheid van jouw vastgoedkantoor richting potentiële klanten. The best part: het kost je niks.
11 stappen in 11 minuten
Het aanmaken van een My Business-pagina duurt niet lang, is gratis en helemaal niet ingewikkeld.
1. Registreer je
Ga naar de website van Google My Business (google.com/business) en klik op ‘Nu beheren’ om je bedrijfsprofiel op te starten.
2. Voer de correcte gegevens in
Dit betekent de exacte naam van je kantoor zoals het op je website, in je mails en op je drukwerk staat. Als je bedrijf nog niet terug te vinden is, kan je het hier manueel toevoegen aan Google. Daarnaast moet je hier aangeven tot welke sector je behoort. Vul hier ‘Makelaars’ in.
3. Geef je adres in
Vervolgens vraagt Google om het adres van je vastgoedkantoor op te geven. Dit is een belangrijke stap. Op basis van dit adres zal je gelinkt worden met relevante zoekopdrachten, dus zorg zeker dat alles juist staat.
4. Baken je territorium af
Hier moet je de gebieden toevoegen waar je actief bent als makelaar. No stress, je kan deze optie later steeds aanvullen of aanpassen. Je kan werken op basis van gemeentes, steden en postcodes.
5. Website en telefoonnummer
Voeg hier je website en telefoonnummer toe. Sta er even bij stil of je het telefoonnummer van je kantoor of van jezelf als makelaar wil toevoegen. Net zoals bij de vorige stap hangt het ervan af voor wie exact je een My Business-pagina aan het opzetten bent. Denk er wel aan dat Google het aangenaam vindt als er zoveel mogelijk consistentie is tussen de informatie op de website en de My Business-pagina.
6. Verifieer je account
Nu moet je je account verifiëren. Dit gebeurt meestal via een email, dus check de komende 5 minuten regelmatig je inbox en voer zo snel mogelijk de verificatie door.
7. Specifieer je expertise
Als je bij Stap 2 correct hebt aangegeven dat je in de vastgoedsector werkt, zal Google je nu vragen om wat specifieker te zijn. Via deze extra informatie zal je beter gelinkt worden aan zoekopdrachten. Klik dus zeker ook op “meer kringen weergeven” en duidt alle services aan die passen bij wat je precies doet binnen de vastgoedwereld. Staat jouw exacte expertise er niet tussen? Dan kan je onderaan een nieuwe service toevoegen.
8. Vul je openingsuren in
Voor een gesloten deur staan zorgt altijd voor een slecht humeur. Om dit te voorkomen kan je bij deze stap aangeven wanneer mensen welkom zijn.
9. Maak een keuze over My Business Chat
Google voorziet de optie om een chatfunctie toe te voegen aan je My Business kaart. Een extra manier voor potentiële klanten om contact op te nemen kan nooit kwaad, maar een extra kanaal boven op je mailbox/telefoon/… is misschien een brug te ver. Google zal je niet afstraffen als je deze functie uitschakelt.
10. Schrijf een korte bio
Hier moet je een korte beschrijving geven van jouw kantoor. Een goede eerste indruk is goud waard, dus spendeer er toch even aandacht aan. Zorg er zeker voor dat de tekst inhoudelijk consistent is met wat in een oogopslag terug te vinden is op je website, maar ga niet copy-pasten. Google zal je daarvoor afstraffen. Een goede lengte is ergens tussen de 200 en 500 woorden. Denk zeker ook aan de zoektermen waarmee je gelinkt wil worden, en verwerk ze in je tekst (binnen marketing heet dit SEO - search engine optimisation).
11. Voeg foto’s en video’s toe
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Voeg dus zeker enkele foto’s toe aan je My Business-pagina. Duidelijke afbeeldingen van je kantoor, team en logo zijn klassiekers en quasi verplicht. Als makelaar weet je dat goede foto’s verkopen. Zorg er dus zeker voor dat het professioneel ogende afbeeldingen zijn met een goede resolutie. Vermijd in elk geval generische stockfoto’s, daar is niemand iets mee. Ga indien mogelijk ook een stap verder: voeg foto’s toe van events, teambuildings, in het oog springende eigendommen… Je kan ook video’s toevoegen, zeker een aanrader als je iets professioneels beschikbaar hebt.
BONUS. Scoor met je reviews!
Dé meestgebruikte functionaliteit van Google My Business blijft natuurlijk je reviews. Die sterretjes vallen ook meteen het meeste op voor jouw potentiële klanten.
Daarnaast toont Google ook enkele belangrijke scores van andere kanalen, zoals bij dit voorbeeld van Coprimmo:
Coprimmo’s Google My Business Card
Hier zie je dat ook scores van onder andere de Gouden Gids, Smooved en Facebook vermeld worden.
Het is natuurlijk belangrijk dat je op al die kanalen goed scoort. Daar kan je voor zorgen door je klanten te vragen om reviews voor je achter te laten op die verschillende kanalen.
Daarnaast zijn gespecialiseerde kanalen natuurlijk extra belangrijk. Ben je een Smooved klant, dan garandeer je een stroom van geverifieerde reviews. Dat verklaart waarom in het voorbeeld van Coprimmo de Smooved-score zoveel hoger ligt: enkel klanten die effectief een transactie via jou vervolledigden kunnen een review nalaten.
Bovendien geeft het veel hogere aantal reviews daar een extra laag van vertrouwen: het hogere cijfer werd niet bekomen door enkele vrienden in te schakelen om goeie reviews te posten.
Maar is dat dan niet heel erg veel werk, of kost dat veel geld? Nee, Smooved betaalt jou zelfs. En wij halen die reviews op zonder dat jij daar extra werk voor moet leveren. De kers 🍒 op de taart: wij zorgen dat jouw score automatisch geïndexeerd wordt in je Google My Business-kaart. Ben je een Smooved-klant, dan kan je dus gewoon lekker achteruit liggen en toekijken hoe je nieuwe klanten binnenstromen.* 😎