Nederlands
Nederlands

Hoe ziet de online zoektocht naar een makelaar eruit?

Gepost door Noah op 2022-04-20 16:32:00 +0200 in marktinzichten

Sommige dingen laat je beter aan een professional over. Jouw potentiële klanten weten dit en gezien het 2022 is, gebeurt de zoektocht grotendeels online. Het vinden en uitkiezen van de juiste makelaar voor hun project is een belangrijk proces en gebeurt in een aantal stappen. Inzicht in deze customer journey en een aantal tips zorgen ervoor dat jij je kansen op succes kan maximaliseren.

1. Ik zoek een makelaar: welke zijn er in de buurt?

Zoeken is vandaag de dag synoniem voor Google. Je mogelijke klanten hebben hier twee grote opties: Google Search en Google Maps. In Search neemt dit meestal de vorm “makelaar Brussel” aan. Het gevolg: 470 000 resultaten. Naast het kopen van advertenties is de beste manier om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen het opzetten van een Google My Business pagina. Dit helpt Google met het matchen van jouw bedrijf aan relevante zoekopdrachten. Bedrijven met een My Business komen per definitie hoger in de zoekresultaten. Op Google Maps zal jouw kantoor enkel verschijnen als je zo’n My Business hebt opgezet. Een absolute must dus. Stress? Paniek? Geen nood, in dit artikel loodsen we je stap voor stap doorheen het proces.

Een ander voordeel van My Business is het tonen van reviews in Search en Maps. Dit helpt enorm bij het overtuigen van mogelijke klanten. Vertrouwen en social proof spelen een grote rol in de keuze van (ver)kopers. Bij Smooved geven we jouw reviews een turbo-boost. We zorgen voor meer en betere reviews & een hogere gemiddelde score. Al jouw Smooved reviews zijn zichtbaar in Google, wat je kantoor doet uitblinken tegenover de 470 000 andere resultaten. De Smooved Influencer module geeft je ook de volledige controle over alle reviews op één gecentraliseerde plek (eindelijk!) waar je mee kan uitpakken.

Hoe ziet de online zoektocht naar een makelaar eruit?

De Smooved Influencer page

2. Welke makelaars hebben een website die mij overtuigt?

Wanneer een potentiële klant jouw website gevonden heeft, komt het er op aan deze bezoeker te overtuigen om te blijven. Als een bezoeker niet binnen 5 seconden doorheeft wat je te bieden hebt en waarom je te vertrouwen bent, dan is je kans waarschijnlijk verkeken. Het is dus essentieel dat je website een sterke eerste indruk maakt. Hoe je dit in detail zelf kan onderzoeken en verbeteren leggen we haarfijn uit in dit artikel, maar we geven de checklist ook hier even mee.

  1. Waar gaat je website over? - Is je merk , je niche binnen de vastgoedmarkt, de kernwaarde van je kantoor duidelijk?

  2. Kan ik deze website vertrouwen? - Hoe is de reputatie van dit bedrijf? Is er social proof? Vertrouwen mensen zoals ik deze service?

  3. Is het relevant voor mij? - Lost je service duidelijk een probleem op voor de bezoeker? Kan een bezoeker een link leggen met je kantoor?

  4. Wat moet ik doen? - Hoe neem ik contact op? Naar welke locatie kan ik gaan? Moet ik mailen, bellen of een contact form invullen?

3. Wie zijn de mensen bij deze makelaar?

People trust people. Eenmaal op jouw website willen mensen gezichten zien, geen cijfers of statistieken. Het verkopen of kopen van een huis is een emotionele gebeurtenis en mag nooit koud of onpersoonlijk aanvoelen. Op je website, social media en My Business moeten dus foto’s van jouw team terug te vinden zijn. Neem dus zeker foto’s tijdens die geplande teambuilding! Een andere goede gewoonte is reageren op reviews en deze reacties met naam ondertekenen. Zelfs negatieve ervaringen geven zo een positieve & constructieve indruk, en je team toont zich betrokken bij de ervaringen van klanten. Als je een Smooved Influencer pagina hebt, kan je op één plek reageren op reviews van alle mogelijke platformen, wat je een hoop geklik bespaart.

Hoe ziet de online zoektocht naar een makelaar eruit?

De Smooved Influencer page verzamelt ook reviews van alle andere platformen

4. Wat vinden anderen van deze makelaar?

Wanneer een bezoeker weet wat jullie doen en wie jullie zijn, zal hij/zij zoeken naar de ervaringen van anderen. Vertrouwen en social proof - twee heilige huisjes in online marketing. Zoals eerder gezegd: people trust people. Een eerste stap die je hier kan zetten is het tonen van positieve klantenervaringen op de home page van jouw website. Idealiter geval zet je er een naam en foto bij. Een tweede stap is het integreren van jouw globale reviewscore. Dit kan makkelijk met de Smooved review widget. In één oogopslag zien bezoekers jouw gemiddelde score (die dankzij Smooved hoger dan gemiddeld is). Daarnaast brengt de widget potentiële klanten met één klik naar jouw Smooved Influencer page, waar een zee aan klantenervaring zeker zullen overtuigen.

Een tweede aspect zijn reviews op Google, sociale media en externe reviewplatformen. Je potentiële klant zal niet al zijn vertrouwen baseren op die ene review jij op je website toont. De meeste externe reviewplatformen hebben echter last van dé klassieke vertekening bij vrijwillige feedback. Alleen de meest uitgesproken klanten laten hun ervaringen achter - wat leidt tot een zeer sterk gepolariseerde collectie beoordelingen. We gaan dieper in op dit probleem in dit artikel over wat wij De Stille Meerderheid noemen. Als je met Smooved werkt zorgen wij ervoor dat de ervaringen van al je klanten terug te vinden zijn. Dit is representatiever zorgt voor een hogere gemiddelde score. Daarnaast geeft de Influencer page jou de controle: beledigende en obscene reviews zijn makkelijk te verbergen (al blijft de score wel meetellen - integriteit is belangrijk).

De Stille Meerderheid - hét probleem met reviewplatformen

Hoe neem ik contact op?

Proficiat! Als je bezoeker deze stap bereikt zit het online deel van de customer journey er bijna op. Maak het vooral zo simpel mogelijk. Een bezoeker mag zich niet afvragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. Hoe neem ik contact op? Naar welke locatie kan ik gaan? Moet ik mailen, bellen of een contact form invullen? Deze informatie moet snel en makkelijk te vinden zijn. Een klassieke oplossing is een call to action. Vaak neemt dit de vorm aan van een grote knop. Zorg vooral dat het duidelijk zichtbaar is en positief & activerend klinkt!

Experts
Experts

Wil je meer weten?

Boek een meeting met één van onze experts!

© 2019-2024 Smooved bv, alle rechten voorbehouden • Algemene voorwaarden • Privacy

© 2019-2024 Smooved bv, alle rechten voorbehouden • Algemene voorwaarden • Privacy

© 2019-2024 Smooved bv, alle rechten voorbehouden • Algemene voorwaarden • Privacy