5 Gouden Seconden: Zo overtuig je websitebezoekers

Gepost door Noah op 2022-04-13 12:45:00 +0200 in marktinzichten

Illustratie

Er zijn veel theorieën, ideeën en statistieken over webdesign. Vrijwel elke ervaren webdesigner heeft zijn of haar eigen strategieën over hoe een website echt op te laten vallen en meer aandacht naar je content, service of producten te brengen. Er is echter één constante op te merken: 5 seconden.

Online draait alles om snelheid en de eerste indruk: als een bezoeker niet binnen 5 seconden doorheeft wat je te bieden hebt en waarom je te vertrouwen bent, dan is je kans waarschijnlijk verkeken. Het is dus zeker de moeite waard om je online thuisbasis eens onder de loep te nemen en te kijken of je je kansen bij bezoekers wel maximaliseert.

De kerngedachten

Je kan je website snel evalueren en verbeteren met deze eenvoudige lijst met de belangrijkste aspecten van een succesvolle website:

  1. Waar gaat je website over? - Is je merk , je niche binnen de vastgoedmarkt, de kernwaarde van je kantoor duidelijk?
  2. Kan ik deze website vertrouwen? - Hoe is de reputatie van dit bedrijf? Is er social proof? Vertrouwen mensen zoals ik deze service?
  3. Is het relevant voor mij? - Lost je service duidelijk een probleem op voor de bezoeker? Kan een bezoeker een link leggen met je kantoor?
  4. Wat moet ik doen? - Hoe neem ik contact op? Naar welke locatie kan ik gaan? Moet ik mailen, bellen of een contact form invullen?

Als jouw website op al deze kerngedachten een concreet antwoord kan bieden binnen de 5 seconden, dan zit je goed!

1. Waar gaat je website over?

Je bezoekers moeten vanaf de eerste seconde weten waar je website over gaat. Wat is je merk? Wie werkt er op je kantoor? Wat is je specialisatie, expertise of niche in de vastgoedmarkt? Zorg dus voor duidelijke afbeeldingen, je logo, jouw slogan en een korte inleiding op het eerste scherm dat bezoekers zien. Dit is een no-brainer, maar je zou verbaasd zijn hoeveel websites bij deze fundamentele stap de boot missen.

Simpel gezegd, als je kantoor gespecialiseerd is in gezinswoningen in de regio Antwerpen, zorg er dan voor dat dit binnen de 5 seconden duidelijk is. Gebruik voor deze eerste indruk niet te veel modewoorden of vakjargon, daar hebben potentiële klanten echt geen boodschap aan. Hou het persoonlijk, concreet en specifiek!

Illustratie

2. Kan ik deze website vertrouwen?

De meeste eigenaars zijn niet echt geïnteresseerd in cijfers of statistieken. Ze willen de persoon kennen die een van hun meest emotioneel geladen bezittingen zal verkopen: hun huis. Ze willen gezichten & teamfoto’s zien, testimonials van klanten, foto’s van gelukkige eigenaars en makelaars,… Dit betekent dat social proof en jouw reputatie binnen die gouden 5 seconden op je website te vinden moeten zijn.

Dit is waar Smooved jou kan helpen om die perfecte eerste indruk te maken. Met de Smooved widget bovenaan je website laat je in één oogopslag zien dat je kantoor te vertrouwen is. Wanneer je met Smooved reviews werkt, neem je meteen ook de mening van al je klanten mee en niet enkel de gepolariseerde ervaringen zoals bij andere reviewplatformen. Dit zorgt voor een hogere en meer representatieve gemiddelde score. Zo geeft Smooved je website een extra social proof boost! Daarnaast kan je jouw unieke influencer url in een post op sociale media delen en aan de wereld tonen dat klanttevredenheid voor jouw kantoor een topprioriteit is. Wil je graag meer weten over hoe exact Smooved reviews verschillen van die op andere platformen en hoe ze jou kunnen helpen? Lees dan zeker deze story over De Stille Meerderheid.

Screenshot

De Smooved review widget op je website en social media

3. Is het relevant voor mij?

Jouw service moet een probleem oplossen voor je klant, dat klinkt logisch en eenvoudig. Toch is het de moeite om verder te gaan dan “wij verkopen jouw huis”. Er moet een echte match zijn. Als makelaar kan je meer zichtbaarheid krijgen voor hun woning, hen helpen te onderhandelen over een betere deal, meer tijd besteden aan de verkoop en voorkomen dat hun emoties het proces bemoeilijken… Een makelaar brengt expertise met zich mee in een complexe transactie met veel potentiële financiële en juridische valkuilen. Simpel gezegd: het gaat om meer dan gewoon “wij verkopen jouw huis”.

Niet elke makelaar past bij elke eigenaar, zowel op praktisch (locatie, type woning) als op emotioneel vlak (persoonlijke klik, kernwaarden). Zorg er dus voor dat je deze twee aspecten duidelijk maakt op het eerste scherm dat bezoekers tegenkomen. Dit kan via een combinatie van een goede slogan, de juiste afbeeldingen en een goed geschreven introductietekst op de homepagina. Vergeet hierbij zeker de tips uit punt 2 niet!

Illustratie

4. Wat moet ik doen?

Wat als je eerste indruk een succes was en een bezoeker na 5 seconden nog op je website zit? Dan wil je het hen zo makkelijk mogelijk maken om effectief klant te worden natuurlijk! Een bezoeker mag zich niet afvragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. Hoe neem ik contact op? Naar welke locatie kan ik gaan? Moet ik mailen, bellen of een contact form invullen? Deze informatie moet snel en makkelijk te vinden zijn.

Een klassiek antwoord binnen marketing is een call to action. Je wilt dat de bezoeker iets doet om zo verder te gaan in zijn reis van bezoeker naar klant. Dit kan op verschillende manieren: een “maak een afspraak”-knop, een opvallende oproep om naar je kantoor te komen of een uitnodiging om telefonisch contact op te nemen… Zorg vooral dat het duidelijk zichtbaar is en positief & activerend klinkt!

Experts

Wil je meer weten?

Boek een meeting met één van onze experts!

Boek meeting